WERK IS THEATER
  • Home
    • Privacy statement
    • Blog
  • Performances
    • Promotie >
      • Workshops >
        • Verkoop-workshop
        • Presentatie-workshop
    • Bijeenkomsten
    • Improvisatie
    • Intermezzo
    • Hackathon
    • Escape-room
    • Gedragsanalyse
  • Recensies
    • Recensie Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Rabobank Venray
    • Recensie: Open Workshops
    • Recensie: Gemeente Zwolle
    • Recensie: Zorgbelang Gelderland
    • Recensie: Belastingdienst ICT
    • Recensie: Ondernemersdag
    • Recensie: Atrivé
    • Recensie: Oracle
    • Recensie: Amarant
    • Recensie: Rabobank Voorst
    • Recensie: Humanitas
    • Recensie: IVA - Wetenschap
    • Recensie: DPI Value Centre
    • Recensie Xebia
    • Recensie: Gemeente Valkenswaard
    • Recensie Walibi Dolfinarium
    • Recensie: Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Saxion VRIS
    • Recensie ROCvA
    • Recensie Pharma Partners
    • Recensie: NS Audit
    • Recensie: OM ZSM
    • Recensie Port of Amsterdam
    • Recensie Leap Development PPA
  • Contact

Blog

Uw klant als ambassadeur in uw recensie-video

11/2/2016

0 Reacties

 
Recensies worden goed gelezen. Vóóraf lezen of je wel naar dat restaurant moet, of het product dat je nodig hebt wel aan de verwachting gaat voldoen en hoe tevreden andere klanten zijn over de dienstverlening. Ook wij vragen regelmatig recensies en op elke pagina staan er wel een paar. Het is duidelijk: voor het geloof beter een klant aan het wordt dan zelf voor eigen parochie spreken.

Een stap verder is de recensie-video. Uw klant vertelt wat de waarde van uw product of dienst voor hem of haar is. Een stap verder want die klant moet dat wel willen: hij of zij staat immers met zijn of haar gezicht op de video en de laat ook een deel van zijn of haar bedrijf zien. In de praktijk blijkt dat klanten daar toch snel voor open staan. Eigen promotie van hun bedrijf en ach toch ook weer heel leuk om - mits perfect gedaan - jezelf terug te zien. 
Met een iPhone en met iMovie daarop kun je zelf al een eind komen. Een kort en boeiend verhaal met daaroverheen mooie beelden waar het over gaat. Ik heb zelf een hekel aan VLogs waar alleen een pratend gezicht in voorkomt. Beter de afwisseling met beelden waar de klant het over heeft. Dat maakt de video veel boeiender en houdt de aandacht vast. Neem ook een extra lamp mee als is het maar een bouwlamp: veel video's zijn gewoon slecht door slecht licht. En nog belangrijker dan goed licht is wel goed geluid. Een Rode SmartLav+ Lavalier microfoon sluit je zo op je iPhone aan. Vraag tot slot goedkeuring voor publicatie. En daarna op social media en websites. Niet alleen die van jou maar ook die van de klant. Leuk om te zien dat de klant ook trots is dat zijn of haar bedrijf mooi in beeld is gebracht. Zie de voorbeelden hierboven.

Kom je er niet helemaal aan toe om een video te maken van je klant, is het wat ongewoon dat je zelf opneemt of wil j het net wat professioneler... Bel of mail voor een offerte of vraag hier de aanbieding aan van € 475,-. 
0 Reacties

Gamification: Aanstekelijk enthousiasme voor je vak

10/2/2016

1 Reactie

 
Recensie PharmaPartners
Aanstekelijk enthousiasme
Foto
Gamification is te leuk om te laten liggen: spelelementen toevoegen in het werk, enthousiasme voor het vak, beter worden, het spel winnen. Net als bij theater-improvisatie speel je een echte werkelijkheid: je bent vaak echter (!) in spel dan in de werkelijkheid. In de werkelijkheid hou je je soms tegen.

En bij gamification is er iets win-baars. De eer, het applaus, een recensie, de beste van de dag, een hartelijke bedankbrief van een klant. Liefst geen prijzen als een etentje, een nieuwe camera of een reisje vind ik. Bij dat soort prijzen zijn er alleen verliezers en bovendien worden de deelnemers er in mijn ogen te opportunistisch van. Nee, gewoon met een aanstekelijk enthousiasme het spel in gaan. Kijken of je beter kunt worden door de beste te willen zijn. En als het niet vandaag is, dan wellicht morgen. Morgen beter in je vak.

Je zou denken: "Moet dat nou die extrinsieke motivatie...". Ja! In eerste instantie gaat het om de knikkers die je wilt winnen: de eer, de beste, bedankbrief. Het wakkert de intrinsieke motivatie aan: het spel, je vak, de bedoeling van de business.

Uit ervaring deel ik graag de stappen die ik maak:
  1. ​​De bedoeling. Bij gamification gaat het om gedrag dat je wilt stimuleren. Het moet dus eerst duidelijk zijn - een open deur - wat de bedoeling is van de business. Vertaalt naar gedrag wat daar bij hoort en die de klant verwacht door de beloftes die gegeven zijn.
  2. KPI's. Om het spel speelbaar te maken moeten de KPI's - kwaliteit performance indicatoren - helder zijn. Gedefinieerd, kwantificeerbaar en toetsbaar. Sowieso moet dat al voor de SLA's in een service-afdeling. De KPI's worden dus de te scoren elementen.
  3. Te winnen. Maak een lijst wat te 'winnen' valt. Geen prijzen maar dingen als eer. Veel kun je organiseren: je zorg dat de directeur toevallig langskomt, plaats een artikel over de winnaar, bel een klant voor een recensie, post iets op twitter. Legio mogelijkheden dus. Maak er een aantal op voorraad.
  4. Maak het draaiend. Voor elke verkoop- en service-afdeling is elke dag een kort - online - samenzijn nodig. Maximaal 5 minuten een dagstart (game-on) en eindsprint (end-game). Zorg er voor dat het spel serieus is, enthousiasmeer, maak het echt. En dat werkt het best als je blijft richten op 'beter worden in je vak' in plaats van beoordelen van individuele medewerkers.
  5. Borg het proces. Na de eerste successen is het noodzakelijk om de verbeteringen te borgen in processen. Best-praktices vasthouden dus. Het demotiveert als het wiel opnieuw uitgevonden moet worden. Lijkt net of je een level omlaag gaat en opnieuw er doorheen moet.

Tot slot. Als leider is enthousiasme voor spel noodzakelijk. Het spel is het vak. Het is funest als je als leider zelf niet enthousiast bent. Kijk eerst ergens anders waar ze al ervaring hebben opgedaan, voordat je het op je eigen afdeling uitprobeert. Want je hebt maar 1 kans. 

Game-on....


1 Reactie

Gun je publiek dat ze wat moeten doen!

10/2/2016

1 Reactie

 
Foto
Foto
Foto
‘In actie zijn’ betekent dat je iets doet en daarmee iets verandert. Bij velen is het een vorm van leren die gelijk ook in het lijf beklijft: je kunt heel lang naar een muzikant kijken en luisteren, maar dat maakt je nog geen muzikant. Actie heeft het voordeel van de feedback die je er op krijgt. Van jezelf, omdat je ziet wat je gedaan hebt. En van anderen die er wellicht iets van je vinden. Actie of acteren heeft dus een kwetsbare kant en wordt daarom vaak als eng ervaren. En terecht want zeker met acteren laat je veel van jezelf zien. Veel veiliger is het om niet tot actie te komen want daarmee kun je nog alle kanten op. Ik zie nog wel eens een zaal vol geïnspireerde mensen die door de stroom aan prachtige monologen van de sprekers de intentie hebben om het anders te doen. Wat komt er van terecht? 
Dus wanneer je weer een bijeenkomst programmeert, stop het niet vol met alleen maar talentvolle sprekers. Gun jouw publiek dat ze wat moeten doen. Want dan maak je ook meer gebruik van de unieke gelegenheid dat de deelnemers fysiek bij elkaar zijn.

5 tips:
  1. Maximaal 30% zenden. Als je de behoefte hebt om nog meer te zenden, schrijf het dan vooraf op. Maak een hand-out of een website, facebookpagina. Zat mogelijkheden om je informatie te ontsluiten.
  2. Het mooie van een congres of bijeenkomst is dat de mensen fysiek bij elkaar zijn en dus de ultieme mogelijkheid om hen wat te laten doen en inter-acteren. Maak daar dus van gebruik en zoals gezegd de inhoudelijke, informatieve kant vooraf of achteraf toesturen.
  3. Maak het veilig. Als het niet veilig is, gaan mensen niets doen. 
  4. Onderzoek wat de deelnemers beweegt. Om naar het congres te gaan en ook wat hen beweegt om tot actie te komen. Kijk niet alleen naar de inhoudelijke informatieve absorberende kant, maar ook wat de mensen naar elkaar willen laten zien of willen laten meemaken. Geef je publiek dus het podium.
  5. Zorg als presentator dat je echt in het hier en nu blijft. Als er iets gebeurd in de zaal is dat allemaal aanbod om er op in te gaan.
1 Reactie

    Auteur

    Ad Heessels schrijft artikelen over de kunst om je publiek te raken. Hen te verleiden tot actie. ​Gericht op betere performance in verkoop en service.

    Archieven

    Augustus 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    Februari 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Werk is theater - Performance in Business
ad@werkistheater.nl  - 06 22968899 - 0352030063 - Noorderstraat 23, 3752 Baarn
Privacystatement
  • Home
    • Privacy statement
    • Blog
  • Performances
    • Promotie >
      • Workshops >
        • Verkoop-workshop
        • Presentatie-workshop
    • Bijeenkomsten
    • Improvisatie
    • Intermezzo
    • Hackathon
    • Escape-room
    • Gedragsanalyse
  • Recensies
    • Recensie Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Rabobank Venray
    • Recensie: Open Workshops
    • Recensie: Gemeente Zwolle
    • Recensie: Zorgbelang Gelderland
    • Recensie: Belastingdienst ICT
    • Recensie: Ondernemersdag
    • Recensie: Atrivé
    • Recensie: Oracle
    • Recensie: Amarant
    • Recensie: Rabobank Voorst
    • Recensie: Humanitas
    • Recensie: IVA - Wetenschap
    • Recensie: DPI Value Centre
    • Recensie Xebia
    • Recensie: Gemeente Valkenswaard
    • Recensie Walibi Dolfinarium
    • Recensie: Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Saxion VRIS
    • Recensie ROCvA
    • Recensie Pharma Partners
    • Recensie: NS Audit
    • Recensie: OM ZSM
    • Recensie Port of Amsterdam
    • Recensie Leap Development PPA
  • Contact