WERK IS THEATER
  • Home
    • Privacy statement
    • Blog
  • Performances
    • Promotie >
      • Workshops >
        • Verkoop-workshop
        • Presentatie-workshop
    • Bijeenkomsten
    • Improvisatie
    • Intermezzo
    • Hackathon
    • Escape-room
    • Gedragsanalyse
  • Recensies
    • Recensie Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Rabobank Venray
    • Recensie: Open Workshops
    • Recensie: Gemeente Zwolle
    • Recensie: Zorgbelang Gelderland
    • Recensie: Belastingdienst ICT
    • Recensie: Ondernemersdag
    • Recensie: Atrivé
    • Recensie: Oracle
    • Recensie: Amarant
    • Recensie: Rabobank Voorst
    • Recensie: Humanitas
    • Recensie: IVA - Wetenschap
    • Recensie: DPI Value Centre
    • Recensie Xebia
    • Recensie: Gemeente Valkenswaard
    • Recensie Walibi Dolfinarium
    • Recensie: Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Saxion VRIS
    • Recensie ROCvA
    • Recensie Pharma Partners
    • Recensie: NS Audit
    • Recensie: OM ZSM
    • Recensie Port of Amsterdam
    • Recensie Leap Development PPA
  • Contact

Blog

Gamification: Aanstekelijk enthousiasme voor je vak

10/2/2016

1 Reactie

 
Recensie PharmaPartners
Aanstekelijk enthousiasme
Foto
Gamification is te leuk om te laten liggen: spelelementen toevoegen in het werk, enthousiasme voor het vak, beter worden, het spel winnen. Net als bij theater-improvisatie speel je een echte werkelijkheid: je bent vaak echter (!) in spel dan in de werkelijkheid. In de werkelijkheid hou je je soms tegen.

En bij gamification is er iets win-baars. De eer, het applaus, een recensie, de beste van de dag, een hartelijke bedankbrief van een klant. Liefst geen prijzen als een etentje, een nieuwe camera of een reisje vind ik. Bij dat soort prijzen zijn er alleen verliezers en bovendien worden de deelnemers er in mijn ogen te opportunistisch van. Nee, gewoon met een aanstekelijk enthousiasme het spel in gaan. Kijken of je beter kunt worden door de beste te willen zijn. En als het niet vandaag is, dan wellicht morgen. Morgen beter in je vak.

Je zou denken: "Moet dat nou die extrinsieke motivatie...". Ja! In eerste instantie gaat het om de knikkers die je wilt winnen: de eer, de beste, bedankbrief. Het wakkert de intrinsieke motivatie aan: het spel, je vak, de bedoeling van de business.

Uit ervaring deel ik graag de stappen die ik maak:
  1. ​​De bedoeling. Bij gamification gaat het om gedrag dat je wilt stimuleren. Het moet dus eerst duidelijk zijn - een open deur - wat de bedoeling is van de business. Vertaalt naar gedrag wat daar bij hoort en die de klant verwacht door de beloftes die gegeven zijn.
  2. KPI's. Om het spel speelbaar te maken moeten de KPI's - kwaliteit performance indicatoren - helder zijn. Gedefinieerd, kwantificeerbaar en toetsbaar. Sowieso moet dat al voor de SLA's in een service-afdeling. De KPI's worden dus de te scoren elementen.
  3. Te winnen. Maak een lijst wat te 'winnen' valt. Geen prijzen maar dingen als eer. Veel kun je organiseren: je zorg dat de directeur toevallig langskomt, plaats een artikel over de winnaar, bel een klant voor een recensie, post iets op twitter. Legio mogelijkheden dus. Maak er een aantal op voorraad.
  4. Maak het draaiend. Voor elke verkoop- en service-afdeling is elke dag een kort - online - samenzijn nodig. Maximaal 5 minuten een dagstart (game-on) en eindsprint (end-game). Zorg er voor dat het spel serieus is, enthousiasmeer, maak het echt. En dat werkt het best als je blijft richten op 'beter worden in je vak' in plaats van beoordelen van individuele medewerkers.
  5. Borg het proces. Na de eerste successen is het noodzakelijk om de verbeteringen te borgen in processen. Best-praktices vasthouden dus. Het demotiveert als het wiel opnieuw uitgevonden moet worden. Lijkt net of je een level omlaag gaat en opnieuw er doorheen moet.

Tot slot. Als leider is enthousiasme voor spel noodzakelijk. Het spel is het vak. Het is funest als je als leider zelf niet enthousiast bent. Kijk eerst ergens anders waar ze al ervaring hebben opgedaan, voordat je het op je eigen afdeling uitprobeert. Want je hebt maar 1 kans. 

Game-on....


1 Reactie
Elise link
1/1/2021 03:21:10 am

Nice blogg you have

Antwoord



Laat een antwoord achter.

    Auteur

    Ad Heessels schrijft artikelen over de kunst om je publiek te raken. Hen te verleiden tot actie. ​Gericht op betere performance in verkoop en service.

    Archieven

    Augustus 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    Februari 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Werk is theater - Performance in Business
ad@werkistheater.nl  - 06 22968899 - 0352030063 - Noorderstraat 23, 3752 Baarn
Privacystatement
  • Home
    • Privacy statement
    • Blog
  • Performances
    • Promotie >
      • Workshops >
        • Verkoop-workshop
        • Presentatie-workshop
    • Bijeenkomsten
    • Improvisatie
    • Intermezzo
    • Hackathon
    • Escape-room
    • Gedragsanalyse
  • Recensies
    • Recensie Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Rabobank Venray
    • Recensie: Open Workshops
    • Recensie: Gemeente Zwolle
    • Recensie: Zorgbelang Gelderland
    • Recensie: Belastingdienst ICT
    • Recensie: Ondernemersdag
    • Recensie: Atrivé
    • Recensie: Oracle
    • Recensie: Amarant
    • Recensie: Rabobank Voorst
    • Recensie: Humanitas
    • Recensie: IVA - Wetenschap
    • Recensie: DPI Value Centre
    • Recensie Xebia
    • Recensie: Gemeente Valkenswaard
    • Recensie Walibi Dolfinarium
    • Recensie: Deventer Ziekenhuis
    • Recensie: Saxion VRIS
    • Recensie ROCvA
    • Recensie Pharma Partners
    • Recensie: NS Audit
    • Recensie: OM ZSM
    • Recensie Port of Amsterdam
    • Recensie Leap Development PPA
  • Contact